کتاب «بازیگری زن در آیینه شریعت» منتشر شد

کتاب «بازیگری زن در آیینه شریعت» به قلم عبدالله عباسی آراتی با توجه به آیات قرآن کریم، روایات معصومین(ع)، ادله‌ عقلی و فتوای فقها درصدد پاسخ دادن به سوالاتی درباره نقش، جایگاه و نحوه حضور زن در صحنه اجتماع از دیدگاه اسلام است.
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، این کتاب در شش بخش تنظیم شده است.
در بخش نخست، كلیاتی از نظر اسلام درباره‌ حضور و بازیگری زن و ویژگی‌های یک زن هنرمند و مبانی رجال‌شناسی رساله و بررسی مفاهیم كلیدی و مرتبط با بحث مطرح شده است.

در بخش دوم، احکام فقهی پوشش لباس زن در بازیگری از جمله پوشیدن لباس جنس مخالف، لباس شهرت، لباس غیرمسلمان و لباس مهیج بررسی شده است. همچنین پوشش زن در نقش مادربزرگ و پوشش دختر نابالغ و پوشش زنان غیرمسلمان و بازیگری زن در نقش معصومان (ع) تحلیل شده‌اند.

در بخش سوم، احکام فقهی شنیدن صدای زن و حکم گفت‌وگوی عادی و مفسده‌انگیز زن با نامحرم، احکام تقلید صدای دیگران توسط زن و حلیت یا حرمت طنز و برخی از مصادیق حرام در طنز بررسی شده و حکم آوازخوانی زن در صحنه‌ عروسی و مرثیه‌خوانی در فیلم و تئاتر آورده شده است.

بخش چهارم کتاب به مباحثی مانند احکام فقهی نگاه عادی و آلوده‌ زن به نامحرم در بازیگری و نگاه زن در نقش فیلمبردار اختصاص یافته است. در بخش پنجم، احکام فقهی زن در نقش چهره‌پرداز (گریمور) و حکم وصل کلاه‌گیس از موی انسان و حیوان و پوشش کلاه‌گیس در بازیگری بررسی می‌شوند.

بخش ششم و پایانی کتاب هم احکام فقهی حرکات بازیگرانه مانند رقص را بررسی کرده و رابطه‌ زن با نامحرم در خلوت و شوخی زن با نامحرم را تحلیل کرده است.

مولف در بخشی از چکیده کتاب آورده است: «بازیگری زن در واقع رفتارهای او در یک محیط فرضی است که اعم از پوشش، چهره‌پردازی، حرکات، گفتار و ابراز احساسات او می‌باشد. کشور ما با داشتن نظامی مبتنی بر اسلام و اعتقاد بر اینکه فقه اسلامی الگوی تمام‌نمای اداره‌ یک جامعه‌ مسلمان در تمام دوران‌ها می‌باشد، با توجه به اینکه سینما در حال حاضر ابزاری برای آگاهی و تبلیغ است، به تصویر کشیدن و ارایه هر آنچه به رشد فکری مردم ارتقای آگاهی آنان و ترویج فرهنگ اسلامی کمک می‌کند، لازم به نظر می‌رسد.»

چاپ نخست کتاب بازیگری زن در آیینه شریعت با شمارگان یک‌هزار نسخه، در 305 صفحه قطع وزیری و به بهای 90 هزار ریال از سوی انتشارات مرسل کاشان منتشر شده است.

امتیاز شما به این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *