«هنر بحث و مناظره» منتشر شد

کتاب «هنر بحث و مناظره» اثر ژرار وينيه با ترجمه منصور متين از سوی نشر مرسل منتشر شد. این کتاب با بیان فنون و روش‌های مناظره، می‌کوشد اهمیت زمان‌بندی و چینش مطالب در روند گفت‌وگو را بیان کند.-

منصور متین در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: این نوشتار تکنیک‌های بیانی و کلامی مناظره را در مباحث جدی مطرح می‌کند و به مخاطبان و گردانندگان محافل یادآور می‌شود که چگونه و با چه استدلال‌هایی می‌توانند به طرف مقابل خود به قبولانند که بحث و گفت‌وگو به پایان رسیده و اکنون زمان نتیجه‌گیری است.

وی افزود: این کتاب با بیان نکاتی مانند این که چگونه و با چه عباراتی باید یک بحث و مناظره را آغاز کرد؟، مطالب را با چه نظم و ترتیبی عنوان کرد؟، آهنگ لحن و کلام در گفت‌وگو باید چگونه باشد؟، بهتر است در چه زمانی و با چه عباراتی سخن طرف مقابل را قطع کنیم؟، چگونه و چه زمانی می‌توانیم نکته‌ای به مطالب بحث بیفزاییم یا حاشیه‌ای به بحث اضافه کنیم یا به طرف مقابل بفهمانیم که استدلال‌ها به پایان رسیده و زمان نتیجه گیری است، عناصر موفقیت در گفت‌وگو یا داشتن مناظره‌ای نتیجه‌بخش را عنوان می‌کند.

متین یکی از نکات مهم کتاب «هنر بحث و مناظره» را برجسته ‌سازی عبارات دستوری و کلامی برای سازماندهی کلام در کل فرایند مناظره دانست و گفت: در بسیاری از آثار عنوان می‌شود که طرفین مناظره برای به نتیجه رسیدن باید چه تفاهماتی با یکدیگر داشته باشند، این کتاب بیان می‌کند که با وجود اختلاف‌نظرهای گوناگون طرفین، چگونه می‌توان با بحث و گفت‌وگو به نتیجه رسید.

مترجم زبان‌های فرانسه و انگلیسی گفت: از آنجایی که فقط مترجم کتاب بودم تنها مثال‌ها و مصداق‌های غیر بومی را که در جامعه ما کاربردی نداشتند، حذف کردم.

وی در پایان یادآور شد: این اثر یکی از مکتوبات مجموعه‌ای شش جلدی است که سه عنوان آن ترجمه و سه عنوان دیگر از تالیفات بنده است.

كتاب «هنر بحث و مناظره» در حقیقت تلاشي براي آموزش مديريت كلام در گفت‌وگو، مذاكره، سخنراني و مناظره به شمار می‌آید. بعضي از تمرين‌هايي كه در اين كتاب پيشنهاد شده‌اند، بيشتر با مسایل خيلي خاص در جوامع اروپايي متناسب‌اند، به همین دليل مترجم آن را خذف و گزيده‌اي از كتاب را به خوانندگان ارایه کرده است.

از دیگر آثار منصور متین می‌توان به تالیف «تفكر ميان رشته‌اي»، «هنر گفتگو و مذاكره» و «هنر دانش‌آموزي» و ترجمه  «هنر يادگيري زبان خارجي»، «هنر معلمي» اثر جاني يانگ و «هنر موفقيت در آزمون‌ها» اثر «جودي كسلمن‌تركل» و «فرانكلين پيترسون» اشاره کرد.

نخستین چاپ کتاب «هنر بحث و مناظره» را نشر مرسل با شمارگان هزار نسخه در 100 صفحه به بهای دو هزار و 800 تومان روانه بازار نشر کرده است.

امتیاز شما به این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *