معرفي كتاب كاشان تا كربلا؛ نوشته احمد رضايي

عباس مهندس / سفرنامه كاشان تا كربلا با ققنوس‌ها كتابي است جامع و كامل و مستند از شرح اتقافي كه اين روزها در كاشان صورت پذيرفته است.

تعدادي از خيرين با هدف‌مندي خود در پي مفروش كردن حرم مطهر امام اباعبدالله‌الحسين7 و قمر منير بني‌هاشم با فرش‌هاي اصيل كاشاني هستند، قاليبافان خيّر كاشاني نيز اين مهم را ريشه به ريشه با بهترين و مرغوب‌ترين مواد به انجام مي‌رسانند.

5 تا 8 هزار متر مربع فرش در قالب تخته قالي، قاليچه و كناره كه با پنجاه تن رنگ در پنجاه رنگ متفاوت به دست تواناي هنرمندان قاليباف كاشاني بافته مي‌شود.

اين كتاب شرحي از سفر اين قاليبافان بي‌ادعا است به عتباب عاليات.

احمد رضايي در مقدمه اين كتاب نگارش سفرنامه خود را از ارتباط با زيارت شهداي گمنام در نزديكي كارگاه قاليبافان در كاشان مي‌داند.

احمد رضايي در اين كتاب ضمن سفرنامه به موقعيت‌هاي جغرافيايي و تاريخي مكان‌هاي زيارتي و تاريخي عراق به نحو احسن با جزئيات كامل با قلمي رسا و روان شرح داده است، نمونه‌اي از اين قلم «حسب روايات مستند و تاريخي، متوكل خون‌آشام دستور داد كه روضه مقدسه‌ي حضرت حسين7 را با خاك يكسان كردند،‌ و براي زراعت به آن آب بستند،‌ ولي هر چه كردند آب به قبر مقدس جاري نمي‌شد و روي هم قرار گرفته و آب‌ها برمي‌گشتند. دستور داد گاو و شتر براي شخم بياورند ولي گاوها هم قدم از قدم بر نداشتند و اين باعث حيرت همگان شد و به همين ترتيب اين زمين را حائر ناميدند… .»

سفرنامه كاشان تا كربلا با ققنوس‌ها را انتشارات مرسل در سال 1393 در يك هزار نسخه چاپ و منتشر كرده است و با قيمت 12000 تومان در دسترس علاقمندان قرار داده است.

عباس مهندس

امتیاز شما به این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *