مصاحبه مدیر مسئول انتشارات مرسل با خبرگزاری ایرنا

مدیر مسئول انتشارات مرسل با بیان اینکه در حوزه فرهنگ نمی توان دستور العملی و بخشنامه ای عمل کرد؛ خواستار سپردن این مهم به اهل آن شد.

«حسین علی پور مدنی » روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا ممیزی را در شان کشور ندانست و گفت : اصول ، چارچوب و بخشنامه خاصی در این زمینه وجود ندارد و تکلیف ناشر و مولف مشخص نیست.

وی با بیان اینکه روند ممیزی در تهران و شهرستان ها هم متفاوت است اضافه کرد : کتابی در تهران مجوز نمی گیرد اما همین کتاب در شهرستان بدون مساله و حتی کسر یک واژه مجوز دریافت می کند ، این روند سلیقه گرایی در ممیزی را نشان می دهد.

پور مدنی با تاکید بر اینکه ممیزی نیازمند دستور العمل مدون و چارچوب مشخص است گفت : معتقدم مسوولیت هر آنچه منتشر می شود باید به ناشر سپرده شود ، در صورت تخطی، ناشر باید خود جوابگو باشد.

وی با انتقاد از وضعیت توزیع کتاب در کشور گفت : صنعت نشر، صنعتی از هم گسیخته است و تکلیف آن مشخص نیست ، گرانی کاغذ و ملزومات چاپ این حوزه را با چالش های زیادی روبرو کرده است.

این ناشر سیستم توزیع در کشور را ناکار آمد دانست و گفت : هر ساله در نمایشگاه بین المللی کتاب مسوولان به ارائه آمار و ارقام میلیونی از بازدید کنندگان می پردازند ، ارائه این آمار به ضرر فرهنگ کشور است ، این آمار نشان می دهد که سیستم توزیع آنقدر نامناسب است که از تمامی کشور برای تهیه کتاب به این مکان هجوم آورده می شود ، اگر روند توزیع در کشور مناسب بود دیگر نیازی به صرف این همه هزینه نبود و علاقه مندان کتاب های خود را از همان نمایشگاه و فروشگاه های شهرستانی تامین می کردند.

این ناشر شهرستانی خواستار ایجاد تعاونی های نشر برای حل مشکلات و تامین مایحتاج این حوزه و ایجاد تشکل هایی برای توزیع کتاب شد.

*فرهنگ باید به اهل آن سپرده شود

پور مدنی در مورد واگذاری بخش هایی از فرهنگ به بخش خصوصی گفت : فرهنگ باید به آن اهل آن سپرده شود ، فرهنگ دستور العملی و بخشنامه ای نیست و نمی توان آن را به مردم تزریق کرد.

وی گفت : فرهنگ باید به کسانی که آشنای این حوزه هستند سپرده شود ، این مهم مداخله مستقیم دولت در امور و تصدی گری را کم خواهد کرد، وقتی افراد خودشان مستقیم درگیر مسائل و کارهای اجرایی شوند قطعا از نق زدن های غیر منصفانه هم کم خواهد شد ، با این روش درخواست های غیر معقول و مطالبات غیر منطقی کم خواهد شد و کسی مشکلات را بر گردن دیگری نخواهد انداخت.

ناشر کتب دینی و روانشناسی با اظهار خوشحالی از اینکه به گفته مسوولان سایه امنیتی از فرهنگ حذف می شود ،گفت : نمی توان همه چیز را با عینک امنیت نگاه کرد ، فرهنگ مقوله پیچیده ای است و نمی توان با آن برخوردهای غیر معقولانه کرد ، فرهنگ کالا نیست که بتوان بر آن قیمت گذاشت.

 

منبع: خبرگزاری ایرنا     تاریخ خبر: 1392/09/12

امتیاز شما به این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *